111

“جلسه عمومی مادران”

جلسه عمومی مادران در تاریخ ۲۱ /۶ / ۱۴۰۳ در پیش دبستان حضرت رقیه (س) با هدف تبیین قالب آموزشی و تربیتی در کودکستان برگزار گردید .

در این جلسه پیرامون موضوعات ذیل گفت و گو شد:

  • ویژگی های رشدی کودکان 6سال
  • آیین نامه
  • قول و قرارهای مادران و کودکستان حضرت رقیه(س)
  • رویکرد آموزشی و تربیتی
  • قالب های آموزشی
  • الگوی زبان آموزی و الگوی ریاضی

به تفصیل شرح فهرست بالا خدمتتان ارائه می گردد:

موضوع آموزش و تربیت از هم جدا نیست و هر یک تکمیل کننده ی دیگریست اما جهت فهم بیشتر این مباحث به اختصار هر موضوع را جداگانه بررسی می کنیم.


 

  • رویکرد تربیتی:

همه ی ما دوست داریم فرزندانمان بتوانند با دیگران ارتباط صحیح و موثر برقرار کنند و وقتی دچار خشم ، ناراحتی و یا ترس و …می شوند، بتوانند احساس خود را بشناسند و راجع به آن صحبت کنند و در صدد حل آن برآیند.

سازمان بهداشت جهانی برای این مطلوب های ما تعریف و شاخص هایی ارائه کرده است که به آن می گوید مهارت های زندگی.

این مهارت ها، مهارت هایی هستند که فرد برای داشتن زندگی موفقیت آمیز به آنها نیاز دارد.البته دانستن این نکته مهم است که بدانید کودکان بایکدیگر متفاوت هستند .

این مهارت ها به استقلال کودک و حضور موثر او در جامعه کمک میکنند و همچنین باعث میشوند که بچه ها سرخوردگی ناشی از اتفاقات و شکست ها را بهتر تحمل و مدیریت کنند.

منابع مورد استفاده ی ما بسته ی جامع مهارت های زندگی، کتاب تربیت سالم و همینطور کتاب حل مسئله می باشد.

  • قالب آموزشی :

در خصوص قالب  آموزشی نوآموزان مباحث متعددی را مانند : ریاضی _علوم _  کاردستی_ نقاشی _ زبان اموزی و … می آموزند اما در این جلسه ما می‌خواهیم در رابطه با مبحث زبان اموزی و ریاضی صحبتی داشته باشیم.


مهارت‌های مورد نیاز زبان آموزی:

مهارت گوش کردن/ مهارت صحبت کردن/ مهارت نوشتن/ مهارت خواندن

اینطور که مشخص است گوش کردن اهمیت بسیار بالایی دارد، طوری که ما آن را مهارت تلقی میکنیم؛ مهارت گوش کردن.

در بسیاری از مراکز آموزشی بدون توجه به این اصول که محل پرداختن به آنها در مقطع پیش دبستانی است، شروع به سرمشق دادن و آموزش حروف الفبا می‌کنند.

  • تقویت مهارت های گوش کردن:

در منزل و در مدرسه، والدین و مربی‌ها باید توجه کودک را به صداها جلب کنند و البته اگر می‌خواهیم صدا را به کودک آموزش دهیم باید سکوت و توجه به سکوت و لذت بردن از سکوت را نیز به اوبیاموزیم.

ما در پیش دبستان موقعیت گوش کردن را برای کودکان فراهم می‌کنیم، ما به آنها کمک می‌کنیم تا در سکوت به آنچه می‌شنوند توجه کنند و با روش‌هایی غیر مستقیم و جذاب مهارت گوش کردن را در نوآموزان تقویت می‌کنیم.

به چند مثال توجه کنید:

 قصه گویی( فرایند گوش کردن در سکوت و تجسم شنیده‌ها)

  بازی‌های ریتمیک (یکی از روش‌های گوش کردن همراه با توجه و تمرکز)

بازی‌ هایی چون : جهت یابی صدا با چشم های بسته ، بازی های دستورالعملی که طی آن کودک به محض شنیدن صدایی خاص حرکت خاصی را انجام میدهد و بخاطر سپاری ترتیب کلمات یا دستورالعمل های شنیده شده

  • تقویت مهارت صحبت کردن:

آمادگی مهارت صحبت کردن و مهارت خواندن ارتباط بسیار نزدیکی با کتاب و کتابخوانی دارد.

مرور هرروز تاریخ، روز، ماه، آب و هوا و ساعت/ طرح معماها/ تصویرخوانی( گفتگو راجع به یک تصویر) / بازی‌ های آوایی  و…. نمونه هایی دیگر برای تقویت مهارت صحبت کردن هستند.

  • تقویت مهارت های نوشتن:

پیش‌ نیاز مهارت نوشتن تمرین های دست ورزی و تقویت عضلات ظریف دست است و البته عضلات شانه، مچ، گردن و

فعالیت های روزانه ای که نیاز به قدرت انگشتان دست دارد: باز و بسته کردن درب بطری، برش، پر کردن نقطه چین، جابجایی حبوبات با مشت و انبر از ظرف راستی به ظرف چپی

و یا مچاله کردن، کار با خمیر یا گل، کار با مهره های رج شونده از راست به چپ، لمس حروف برجسته الفبا، بستن دکمه، دوخت، گره و…  می باشد.

اگرمهارت های دستورزی به قدر کافی تقویت نشده باشد چه اتفاقی ممکن است بیفتد؟

ممکن است کودک دچار بدخطی شود، ممکن است تحمل نوشتن در زمان طولانی نداشته باشد و دچار خستگی شود و به طور کلی ممکن است در برخی زمینه ها منجر به ضعف تحصیلی شود.


تقویت مهارت های خواندن:

کودکان در خواندن چه مشکلی ممکن است داشته باشند؟

(منقطع خواندن و عدم پیش بینی کلمه ی بعدی در متن یکی از مشکلات شایع دانش آموزان است.)

از این رو تقویت مهارت های خواندن رابطه ی مستقیمی با تقویت سیستم عصبی کودکان دارد.

لذا تمرین هایی که به تقویت عضلات درشت کودکان و تقویت تعادل آنها می انجامد، برای آنها مفید است.

لی لی، جفت پا پریدن، حرکت پروانه، حرکت لک لک، دویدن، حمل شیء در دست یا روی سر و

همچنین به منظور شناخت نشانه ها و تشخیص آنها (مثلا تشخیص حروف س و ش از هم) تمرین های دقت و تمیز دیداری می‌تواند کمک کننده باشد.

تمرین هایی مانند تشخیص متن از زمینه، پیدا کردن اختلاف دو تصویر و جورکردنی ها و چیدن یا رج کردن مهره ها بر طبق الگو و

تکنیک کل خوانی، تکنیک مورد تاکید ما در پیش دبستانی حضرت رقیه است.

ما شرایطی را فراهم می‌کنیم که کودکان از دل جملات کلمه ها را بیابند و از دل کلمات حروف و صداها را کشف کنند. صداها و کلمات را دائم ببینند و بشنوند تا کاملا غیرمستقیم با آنها آشنا شوند و آنها را شناسایی کنند.

این شرایط چگونه است؟

در ابتدای هر پروژه کودکان کلمات مربوط به پروژه را از طریق بارش فکری بیان می‌کنند.

سپس مربی پای تخته می‌نویسد.

(کودکان جهت نوشتن مربی را میبینند، قلم گیری مربی را میبینند، پس با الگو برداری، بدون هیچ آموزشی، راست نویسی را یاد میگیرند، قلم گیری را یاد میگیرند، روی خط نوشتن را می آموزند .)

کودکان تا انتهای پروژه کلمات را با تصویری که خودشان برایشان ترسیم شده است،می‌بینند، به ذهن می‌سپارند.

در اوقات فراغت با دوستان خود به سراغ کلمات می‌روند و بررسی میکنند، کشف می‌کنند که اول کلمه ی مربی و اول کلمه ی مدرسه شبیه هم هست و البته صدای شبیه به هم دارد، یعنی از کل به جزء رسیده اند.

  • ریاضی

بودجه بندی ریاضی: درک فضایی و جهت یابی (جلو عقب کنار زیر رو چپ راست دور نزدیک )، تناظر، الگوریم، طبقه بندی، اشکال هندسی

مفهوم عدد تا ۱۰ و شمارش مسلط تا ۳۰، محاسبه کم شدن و زیاد شدن مقدارها، مفاهیم اندازه (کم زیاد پر خالی سبک سنگین کوتاه بلند کوچک بزرگ و…)، مسیریابی (ماز)، نقشه خوانی

 ریاضی عمدتا به صورت مفاهیم تلفیقی در بقیه ی فعالیت ها بکار گیری میشود، به چند مثال توجه کنید

کودکان در اتاق بازی مشغول بازی با لگوها هستند، ما چطور می‌توانیم آنها را غیر مستقیم درگیر مفاهیم ریاضی کنیم؟

  1. برای مثال کودکان یک قلعه برای خود ساخته اند، یکی از دوستانشان از آنها می‌خواهد که او را در قلعه راه بدهند اما جا نداریم، مربی از کودکان میپرسد، بچه ها چند لگو اضافه کنید دوستتان در قلعه جا میشود؟
  2. کودکان یک برج بلند ساخته اند، مربی میپرسد علی قد تو چند لگو است؟ (مفهوم اندازه گیری با ابزار غیر استاندارد)
  3. و یا : بچه ها چند تا لگوی دیگه بذاریم تا بال های هواپیما هم اندازه بشن؟

در زمان حضور غیاب چطور میشه ریاضی رو به بچه ها آموزش داد؟

با پرسش جمله :بچه ها امروز چند نفر غایب هستن؟ یعنی امروز چند نفر حاضرن؟

ورزش صبحگاهی نیز بهترین موقعیت برای آموزش جهت یابی و درک فضاست… یه قدم جلو، یه قدم عقب، بپرید بالا

.

.

با تشکر از حسن توجه شما

به امید سال تحصیلی پر بار در کنار شما عزیزان

جهت مشاهده گالری تصاویر کلیک کنید.