صفحه نخست » انجمن فارغ التحصیلان کرامت » هدایت تحصیلی(برنامه ای متفاوت)
اهمیت-انتخاب-رشتهjpg-768x576

هدایت تحصیلی(برنامه ای متفاوت)

دانش آموزان پایه نهم متوسطه اول در این مقطع تحصیلی، باید مراحل مربوط به انتخاب رشته خود را انجام داده و رشته مورد نظر خود را برای ادامه تحصیل انتخاب نمایند.

موضوع انتخاب رشته دانش آموزان مسئله ای است که وابسته به عوامل درونی و بیرونی بسیاری می باشد و در صورت انتخاب رشته نا مناسب توسط دانش آموزان، تاثیرات منفی و مخرب بسیاری بر آینده تحصیلی و حتی شغلی دانش آموز خواهد داشت.

رشته انتخاب شده دانش آموزان پایه نهم باید طبق توانمندی ها و علاقمندی و همچنین نتایج عملکرد های تحصیلی آنان تعیین می شود.

معرفی فرآیند هدایت تحصیلی

هدایت تحصیلی یا همان آزمون رغبت و توانایی دانش آموزی، فرآیندی است که دانش آموزان را در بهبود عملکرد تحصیلی و اولویت بندی رشته های مورد نظر بر اساس استعداد و علاقه آن ها، مشاوره و راهنمایی می نماید.

در واقع طبق تعریفی که در آئین نامه هدایت تحصیلی نیز عنوان شده است این طور می توان بیان کرد که، هدایت تحصیلی فرآیندی است که طی آن با ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش آموز کمک می شود.

تا استعداد ها، توانایی ها، علایق و ویژگی های شخصیتی خویش، شاخه ها و رشته های تحصیلی، حرفه ها و مشاغل مورد نیاز جامعه را شناخته و بر اساس آن اقدام به انتخاب و اولویت بندی رشته های تحصیلی در سامانه همگام نماید.

بنابراین از اجرای هدایت تحصیلی پایه نهم این طور می توان برداشت کرد که، آموزش و پرورش این فرآیند را به عنوان راهکاری برای آشنایی بیشتر دانش آموزان با استعداد ها و ضعف های خود و همچنین سازماندهی رشته های انتخاب شده دانش آموزان بر اساس ظرفیت بازار های شغلی در نظر گرفته است.

دبیرستان فاطمه زهرا (س) باتوجه به اهمیت و حساسیت بالای این موضوع و همچنین ارائه توضیحات و راهنمایی های بهترو در راستای سندتحول بنیادین ، به منظور افزایش آگاهی والدین و دانش آموزان پایه نهم متوسطه اول اقدام به برگزاری همایشی در مدرسه نمود.

در این برنامه علاوه بر حضور کارشناسان اداره آموزش و پرورش ،مدیران و مشاوران هنرستان های هم جوار و همچنین حضور داشتند و دانش آموزان را راهنمایی نمودند.

همچنین نمایشگاهی از فعالیت های هنرجویان هنرستانی نیز برگزار شد.

جهت مشاهده تصاویر کلیک نمایید.