تاریخچه
تاریخچه کودکستان حضرت رقیه(س)
کودکستان حضرت رقیه وابسته به موسسه آموزشی فرهنگی خدماتی و درمانی کرامت در سال ۱۳۸۴ در منطقه ۲۰ تهران ناحیه ۱ شهرری به همت والای جمعی از خیرین مدرسه ساز و هیئت امنای موسسه خیریه کرامت ساخته و تجهیز گردید.
در بازه زمانی سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۵ این مرکز فعالیت در حوزه مهد کودک شیرخوار نوپا و کودکستان ۱ و کودکستان ۲ را داشته است اما در ادامه مسیر با هدف تحقق چشم اندازهای فرهنگی و آموزشی و با هدف تخصص محور بودن آموزشهای قبل از دبستان این مرکز فعالیت خود را معطوف به آموزش پیش دبستان دوره دوم نمود و موفق به دریافت مجوز رسمی از سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برای دوره اول و دوره ی دوم کودکستان شد.
شایان ذکر است در طی این سالها هیئت امنای موسسه خیریه ی کرامت ر راستای تحقق اهداف آموزشی و تربیتی همواره حمایت مادی و معنوی ویژهای از این مرکز داشته است.
نیروی انسانی
رویکرد آموزشی تربیتی
یادگیری فرایندی است که طی آن دانش آموز، والدین و معلم در تعامل با همدیگر امکان تحقق آن را فراهم خواهند آورد. اگر دانش آموز را در عرصه یادگیری تنها بدانیم طبیعی است که این مهم به درستی و کمال محقق نخواهد شد.
قطعاً روشهای آموزشی در هر مقطعی باید با توجه به خصوصیات سنی و سطح رشد ذهنی روانی و جسمانی صورت گیرد، چرا که دانشآموزان را برای تلاش بیشتر و پرانگیزه سوق میدهد و بدیهی است روشهایی که در دوره پیش دبستانی مورد استفاده قرار میگیرد متفاوت با مقاطع تحصیلی دیگر است.
پیش دبستانی حضرت رقیه (س) از میان روشهای آموزشی متفاوت روش پروژه محور را برگزید
در این روش کودک کاملاً فعال بوده و معلم متکلم وحده نیست. این روش تلاش میکند کودک را کنجکاو، فعال و مشتاق یادگیری تربیت کند.
بدیهی است که تعامل سازنده سه گروه (دانش آموز- والدین - مربی) در شکلگیری شوق به یادگیری در دانش آموزان بسیار موثر است. دانش آموز تنها عضو این جریان و فرآیند نیست که ما صرفاً از او بخواهیم تلاش نماید و همواره با نهایت کیفیت درس بخواند و والدین و معلم نیز به کار خود ادامه دهند. بلکه سهم هر کدام در این جریان بسیار حیاتی و مهم می باشد.
شاخصه های روش پروژه محور
- توجه به پرورش همه جانبه شخصیت کودک
- توجه به نقش مربیان به عنوان تسهیل کننده یادگیری
- ایجاد محیط غنی یادگیری با امکانات چند رسانهای توجه به سبک های متنوع یادگیری
- تعمیق تجربههای قبلی و مشارکت در تجربههای جدید
- آموزش غیرمستقیم و توجه به بازی های هدفدار یادگیری به شیوه ای تعاملی( تعامل کودکان با یکدیگر ،مربی ،محیط ،اشیا،)
- یادگیری با امکانات چند رسانهای و توجه به سبک های متنوع یادگیری
- بالا بردن سطح مهارتهای ارتباطی نوآموزان اعم از مهارتهای درون فردی درک احساسات خود و توانایی بیان آنها
- بالا بردن مهارت های بین فردی
- توانایی تعامل با دیگران از طریق گوش دادن برقراری ارتباط همکاری و همدلی
- افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس در کودکان
- درک توانایی های شخصی
- احساس ارزشمندی در روابط اولیه با دیگران
- درک قدرت شخصیت تأثیرگذاری در زندگی حساس شدن به دغدغههای اجتماعی (محل زیست حفظ زمین و پاکی آن به عنوان سرمایه جهانی)
- آشنایی با مهارتهای حل مسئله
- آشنایی با کتاب و کتابخوانی
- بالا بردن مهارتهای شهروندی
در حوزه ی آموزش مجازی
این مرکز مجهز به امکانات سخت افزاری و نرم افزاری از جمله : سامانه ی آموزش آنلاین اختصاصی ( بیگ بلو باتن ) برای نوآموزان و اسکای روم برای جلسات اموزش خانواده می باشد.
فضا و امکانات