گزارش عملکرد گروه ها

گزارش فرهنگی مددکاری

گزارش عملکرد گروه ها

دانش آموزان و مادران واحد مددکاری موسسه خیریه کرامت در فضای مجازی

گزارش عملکرد گروه ها

با محدودیت ها ی ایجاد شده در دوران کرونا فضای مجازی، در میان همه ذهنیت ها وابعاد منفی، یاوری بزرگ در بسیاری از زمینه ها شده و این ساخته ذهن بشر به تداوم و توسعه آموزش و فعالیتهای فرهنگی کمک شایانی نموده است.

بر آن شدیم تا با توجه به شرایط فعلی و دوران کرونا و گسترش آموزش ها در بستر فضای مجازی، با دستور کار قرار دادن

“تداوم فعالیت های فرهنگی در حوزه های مختلف”

اقدام به نگارش

“پروژه اجرای برنامه های فرهنگی در فضای مجازی”

ارائه برنامه های پیش بینی شده بپردازیم.

بررسی:
  • زیر ساخت ها
  • زوایای مختلف اجرا
  • مراحل اجرا
  • بررسی ویژگی های کار با گروههای هدف
  • و نگارش طرح طی مدت زمان دوماهه مهر و آبان 1399 انجام شد.


پس از ارائه توضیحات نحوه اجرا در جلسه شورای مددکاری و تایید پروژه توسط مدیر عامل محترم؛ کار تولید و جمع آوری محتوا ی الکترونیکی طی مدت زمان آذر ماه و نیمه اول دی ماه انجام شد.

محتوای جمع آوری شده شامل:
  • آموزش های مجازی نقاشی با مداد رنگی ، آبرنگ و سیاه قلم
  • آموزش مجازی خوشنویسی با خط خودکاری به همراه سرمشق
  • آموزش انواع بازی در خانه
  • آموزش دست سازه های هنری


با تحویل تبلت و شارژ اینترنت بانک اطلاعاتی اعضاء گروهها با وارد کردن تعداد142 شماره در تبلت انجام گرفت.

اهداف و برنامه گروهها با توجه به اینکه کل اعضاء از خانواده های تحت پوشش موسسه خیریه کرامت بودند نوشته شد ومقرر گردید:

فعالیت فرهنگی در دو گروه جداگانه برنامه ریزی شود که گروه ها شامل: دانش آموزان دختر و دانش آموزان پسر مقطع ابتدائی تا پایه سوم با عنوان گروه فرهنگی و هنری، علمی و آموزشی و نیز گروه مادران با عنوان گروه آموزش خانواده مادران تشکیل گردد.

  • مذاکراتی با سرکار خانم اکرامی بعنوان مشاور گروه مادران و سرکار خانم نوروزی بعنوان مدرس کلاس قرآن دانش آموزان در خصوص اهداف پروژه و گروههای هدف انجام شد و در نهایت با بررسی برنامه ارائه شده توسط این عزیزان قرار همکاری بنا گردید.
  • 22 دی ماه1399 هر دو گروه دانش آموزان و مادران تشکیل شد و ضمن معرفی اهداف و برنامه ها در گروهها مسیر دشوار اما دلنشین فرهنگی کرامت در فضای مجازی در ارتباط با خانواده های تحت حمایت آغاز گردید.
  • تماس با مادران و ارتباط تلفنی و معرفی برنامه های گروه ها جهت تشویق ایشان به عضویت در گروه ها انجام شد.
مهمترین برنامه های اجرا شده در گروه فرهنگی و هنری، علمی و آموزشی دختران دانش آموزان:
  • عضویت تعداد 64 عضو دانش آموز بر اساس شماره تماس در گروه و تعداد 80 نفر در مجموع با احتساب خانواده های چند خواهری که از گوشی مشترک استفاده می کنند.
  • انجام نظرسنجی و بررسی تحلیل داده های نظر سنجی و حرکت در مسیر برنامه های مورد استقبال دانش آموزان که قابلیت اجرا در فضای مجازی را داشت.
  • ارائه آموزش های مختلف بر اساس محتوای تولید شده شامل: آموزش نقاشی، خوشنویسی با خودکار، دست سازه های هنری، بازی و سرگرمی و کلاس آنلاین آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم.
  • ارائه محتوای فرهنگی در مناسبت های ملی و مذهبی
  • ارائه کلیپ های مختلف، احادیث و پیام های انگیزشی
  • انجام تبادلات و نظرسنجی در خصوص آموزش ها
  • پاسخ گویی به پیام ها و تماس های دانش آموزان در خصوص برنامه ها
  • دریافت بازخورد و انجام کار از دانش آموزان از طریق دریافت آثار ایشان در گروه
  • دریافت کارنامه دانش آموزان جهت برنامه ریزی برگزاری کلاس های تقویتی
  • ارزیابی فعالیت دانش آموزان و بسته بندی و ارسال لوازم التحریر بعنوان هدیه فرهنگی موسسه کرامت به تعداد 20خانواده با جمعیت دانش آموزی 38 نفره
  • برگزاری مسابقه کاشت هسته مرکبات بعنوان سبزه عید نوروز به همراه بارگذاری آموزش کامل آن
  • تا تاریخ 18اسفند1399 در گروه دانش آموزان 224 فایل رسانه ای شامل عکس و ویدئو بارگذاری ، همچنین تعداد 10 فایل صوتی مربوط به کلاس قرآن توسط سرکار خانم نوروزی ارسال شده است.

مهمترین برنامه های اجرا شده در گروه آموزش خانواده مادران:

  • تعداد اعضاء گروه مادران بر اساس شماره تماس73 نفر و بر اساس استفاده گوشی مشترک با فرزندان 80نفر می باشد.
  • ارائه و بارگذاری محتواهای فرهنگی شامل قرآن، حدیث و پیام های انگیزشی
  • پاسخ گویی به پیام ها و تماس های مادران در خصوص برنامه ها
  • تقدیر از مادران فعال گروه
  • برگزاری مسابقه کاشت سبزه عید با تخم ریحان

مهمترین مباحث مشاوره ای ارائه شده توسط سرکار خانم اکرامی در گروه مادران:
  • ارائه راهکارهای افزایش ظرفیت روحی
  • ارتقاء باورهای دینی از طریق اعتماد به خدا، امید ، شکرگزاری، مبارزه با هوای نفس و...
  • ارائه مباحثی در خصوص کنترل خشم، عدم مقایسه خود با دیگران
  • ارائه مباحثی در خصوص صبر و ادب
  • ارائه مباحثی در خصوص اینکه چگونه از عبادت لذت ببریم؟
  • ارائه مباحثی در خصوص اینکه چگونه بر عادت های بد غلبه کنیم؟
  • ارائه ادعیه و فضائل ماههای قمری و اعمال مناسبت های مذهبی
ارائه مباحث تربیت فرزند صالح شامل:
  • ارائه راهکارهای عدم ایجاد وابستگی فرزندان به تلوزیون
  • ارائه راهکارهای آموزش مدیریت زمان به فرزندان
  • ارائه راهکارهای نحوه برخورد با کودکان خجالتی
  • ارائه راهکارهای شکوفایی استعداد فرزندان
  • نحوه سخن گفتن با فرزندان
  • درمان خشونت فرزندان
  • چگونگی پذیرش فرزند ناراحت برای شنیدن احوالاتشان
  • الگودهی مناسب به فرزندان
  • ارائه راهکارهای عدم سرزنش کودک هنگام اشتباه
  • ارائه راهکارهای حل مشکل مشاجره و دعوای بین فرزندان
  • ارائه راهکارهای کنترل استرس فرزندان
  • معرفی کتاب های مفید برای کودکان
  • ارائه راهکارهای برای برخورد با اظهار نظرهای فرزندان
  • دلایل پرحرفی کودکان
  • چگونه به کودک خود نه بگوئیم؟
  • نحوه صدا کردن کودک و نوجوان
  • بهترین روش برای برخورد با لجبازی کودکان
  • جملاتی که نباید به نوجوانمان بگوئیم
  • نحوه برخورد با بی ادبی کودکان
  • نکاتی برای مادرانی که فرزندان بد غذا دارند
  • ارائه راهکارهای روبرو شدن با خود رأی شدن نوجوانان
  • بزرگترین کمک والدین به نوجوانان در حال بلوغ
  • نحوه تشویق و تحسین فرزندان
  • بررسی آثار تنبیه کودکان
  • معرفی بازیهای جرأت مندی برای فرزندان
  • نحوه مدیریت روابط فرزندان نوجوان با مادربزرگ ها و پدر بزرگ ها یی که مشترکاً با هم زندگی می کنند.
  • ارائه احادیث تربیتی
  • ارائه راهکارهای آموزش مفاهیم تربیتی به فرزندان.
مشاوره های تلفنی و واتساپی انجام شده تا 18 اسفند ماه:
  • 1مورد پرخاشگری فرزندان
  • 4 مورد درباره نحوه برخورد با نوجوانان
  • 3 مورد در رابطه با نحوه برخورد با جوانان
  • 3 مورد مشکلات عصبی واضطرابها و عدم اعتماد به نفس در مادران
  • 3 مورد در مورد لجبازی کودک
  • 4 مورد در رابطه با رفتار با کودک
  • 4مورد ارتباط تلفنی بحث ارتباط با نوجوانان و بحث وسواس فکری
  • 2 مورد مشاوره در رابطه با دختران خجالتی نوجوان
  • 2 مورد مشاوره با کودکان خجالتی
  • خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار