image-book1

معرفی کتابخانه

«به نام خداوند بخشنده مهربان »

دانش آموزان هر جامعه به عنوان سرمایه انسانی آینده یک کشور باید از دوران کودکی آموزش تفکر خلاقانه و صحیح را دیده و در همه امور مهارت پیدا کنند تا بتوانند در آینده نیازهای یک جامعه را برطرف کنند.
در نظام آموزشی کشور ما کتابخانه های مدارس از مکانی پر از دانش و جذابیت و خلاقیت به مکانی پر ازخاک با منابع قدیمی و نامناسب و بدون کتابدار و مراجعه کننده تبدیل شده است.
اما تمام تلاش گلستان و باور ما براین است که کتابخانه را به محلی برای تمرین رفتارهای سالم و اخلاقی ،حل مشکلات دانش آموزان، پرورش تخیلات و تصورات، مکانی آرام برای یادگیری و کشف ایده های جدید تبدیل کند.
وجود یک کتابخانه و کتابدار درگلستان می تواند دری از علم و دانایی و خلاقیت را به روی دانش آموزان مشتاق با ذهن های آماده خلاقیت باز کند وآنان را با دنیایی از دانش روبرو سازد.
می توان گفت کتابخانه گلستان به عنوان محیطی آرام و سالم و کتابدار به عنوان فردی دانش دوست و همراه دانش آموزان می تواند با برنامه های جانبی و ایجاد علاقه و شور و اشتیاق سهم بزرگی در پیشرفت خلاقیت ذهنی دانش آموزان ایجاد کند.
آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان، ایجاد علاقه به جستجو و کشف و خلاقیت، برگزاری جشنواره کتاب، طرح های کتابخوانی در قالب کتاب باز و نذر کتاب، مشارکت با اولیادر زمینه کتابخوانی، آشنایی با محیط کتابخانه و چینش کتاب ها براساس نظمی خاص از سوی کتابدار تاثیر مستقیمی بر روی آینده یک فرد، یک جامعه و یک کشور دارد.

فضا و تجهیزات کتابخانه
کتابخانه گلستان دارای فضای صمیمی و محلی برای امانت دادن کتاب ومطالعه است. در کتابخانه گلستان، کتب براساس رده بندی دیویی چیده شده اند. رده بندی دیویی یک سیستم طبقه بندی موضوعی کتابخانه ای است. این سیستم رده بندی بر اساس نگرش فلسفی و کلی – جزیی تدوین شده و همه دانش هارا در بر می گیرد .
رده بندی دیویی صرفا با اعداد کدگذاری شده و به کمک اعداد اعشاری (باهزاران زیر رده موضوعی ) گسترش می یابد. ده رده اصلی به ده رده فرعی و آن نیز هر کدام به ده رده جزیی ( مجموعا هزار رده ) تقسیم شده است. آنگاه هزار رده جزیی موضوعی به وسیله اعداد اعشاری ، بسته به نیاز، به هزاران زیر رده موضوعی گسترش می یابد .
بخش امانت در کتابخانه های مدارس از اهمیت بسیار برخورداراست. برای ثبت اسامی گیرندگان کتاب، کتابخانه گلستان تجهیز به دفتراعضای کتابخانه است و به هریک از دانش آموزان کارت عضویت تعلق گرفته است؛ هم چنین کتاب ها دارای برگه بازگشت هستند. یادداشت کردن تاریخ برگشت کتاب در پشت جلد و در برگه های جداگانه موجب یادآوری برای دانش آموزان می شود که با ثبت مداوم آمار امانت، می توان دانش آموزان را به مطالعه فعال تشویق نمود .
کتابخانه گلستان دارای دفتر ثبت کتاب است که برای ثبت کتب و بدست آوردن آمار کتاب های موجود در کتابخانه موثراست .