مطالب مرتبط
جلسه فوق برنامه ی بازی و یادگیری مادران با حضور مربی در کودکستان حضرت رقیه (س)
جلسات کودکستان حضرت رقیه (س) با محوریت همکاری خانه و مدرسه در تربیت کودک و تقویت مهارتهای نوآموزان برگزار شد.
این جلسات با هدف تبیین مسائل آموزشی و تربیتی و افزایش تعامل اولیا و مربیان پیشدبستان شکل گرفتند.
در هفتهی سوم شهریور ۱۴۰۴ و پس از ارسال دعوتنامه از طریق پیامرسان «بله»، جلسه مادران کودکستان برگزار گردید.
اهم موارد مطرحشده در جلسه
-
خیر مقدم مدیریت محترم پیشدبستان به مدعوین
-
توضیح چگونگی انجام فعالیتهای آموزشی توسط مربیان هر کلاس
-
آشنایی و گفتوگو با مربیان فوقبرنامه (قرآن، مهارت زندگی، بازی و یادگیری)
خانه و مدرسه در انجام وظایف تربیتی مکمل یکدیگرند.
خانه، مدرسهی اول فرزند است و مدرسه، خانهی دوم او…..
اگر این دو نهاد برنامههای هماهنگ نداشته باشند، در روند رشد کودک اختلال ایجاد میشود.
خانه و مدرسه نقش اساسی در تکوین شخصیت کودکان و نوجوانان دارند.
بنابراین، باید همسو و همدل عمل کنند تا هیچیک کار دیگری را خنثی نکند.
مدرسه نیز باید پیشگام ارتباط با خانواده باشد و با روشهای گوناگون زمینهی مشارکت فکری اولیا را در امر تعلیم و تربیت فرزندان فراهم کند.
رابطهی خانه و مدرسه تعاملی دوطرفه است.
وجود معلمان شایسته نمیتواند جای والدین را بگیرد و والدین توانمند نیز نمیتوانند جای مدرسه را پر کنند.
هماهنگی این دو نهاد مهم در یک برنامهی واحد و منسجم، سبب رشد روانی و شخصیتی کودکان میشود.
به همین دلیل، خانواده و مدرسه هر دو مسئولیت بزرگی در تکامل شخصیت کودکان دارند.
محتوای جلسه مربی فوقبرنامه «بازی و یادگیری»
ضرورت بازیهای هدفمند حرکتی
این جلسه با هدف تبیین اهمیت بازیهای هدفمند حرکتی و نقش آنها در رشد کودکان برگزار شد.
در ابتدای برنامه، خانم محمدنیا، مربی بازی و یادگیری پیشدبستان، یک بازی گروهی با محوریت توجه، تمرکز و چابکی را با حضور مادران اجرا کرد تا اهمیت فعالیتهای بدنی به صورت عملی برای والدین روشن شود.
اهمیت فعالیت بدنی روزانه برای کودکان
بر اساس راهنمای جهانی فعالیت بدنی، کودکان ششساله نیازمند حداقل ۶۰ دقیقه ورزش و تحرک روزانه هستند.
یک ساعت از این زمان باید به فعالیتهای متوسط تا شدید اختصاص پیدا کند.
نمونههایی از این فعالیتها عبارتند از:
-
بازی در پارک و فضای باز
-
پریدن و دویدن
-
بالا رفتن از پله
-
تاب و سرسره بازی
متأسفانه بسیاری از خانوادهها به این موضوع توجه کافی ندارند و با مشکل کمتحرکی و یکجا نشینی کودکان مواجه هستند.
نقش کودکستان در تقویت مهارتهای حرکتی
در کودکستان حضرت رقیه (س)، «مهارتهای حرکتی» به عنوان پایه اصلی کلاس بازی و یادگیری معرفی شدند.
این بازیها بر اساس:
-
هماهنگی بین دو نیمکره مغز
-
هماهنگی عضلات و اعضای بدن (مانند دستها و پاها)
طراحی میشوند و زمینهساز رشد جسمی، ذهنی و اجتماعی کودکان هستند.